de vraag
Ontwikkel een concept voor de aftrap van het 100 dagen cultuurprogramma ter gelegenheid van de start van de Tour de France in Utrecht.

het resultaat
Donderdagavond 26 maart was het precies 100 dagen voor de Grand Depart. We markeerden dit moment met VJ on Tour, een wervelende show waarbij het Stadskantoor en de trappen van het Jaarbeursplein het canvas vormden van zinnenprikkelende videomapping projecties en muziek. Onder aanvoering van Born Digital, gaven 50 kunstenaars een audiovisuele show met maar liefst 11 megaprojectoren.
Let’s ride!
Het inspirerend lijnenspel van de gevel van het nieuwe Stadskantoor vormde het decor voor een uitbundige beeldenstroom rond het avontuur van de Tour de France. De sensatie, het wiel, de achtervolging, de race tegen de klok en het gevaar van de hoogte. Ratelende geluiden van derailleurs, claxons, kettingen en een op hol geslagen peloton verweven met onstuimige beats van ervaren dj’s op de trappen van het Jaarbeursplein aangevuld met de tricks & move van onder andere freestyle BMX-ers en dans.
De creaties
Naast de ‘fietscultuur’ en het ‘wielercircus’ liet VJ on Tour zich inspireren door kunstenaars, zoals Jean Tingeley. Het wiel, dat zoveel aanknopingspunten biedt, staat in zijn kunst centraal. Het wiel symboliseert de tijd en beweging. De race tegen de klok, diegene die het gehele parcours in de kortste tijd weet af te leggen, wint per slot van rekening. De Tijd, of het draaiende Rad der Tijd biedt een zee van tijd of is de tijd die schept en weer vernietigt. Dit is de centrale idee van waaruit het makerspeloton van VJ on Tour vertrekt.

Conceptontwikkeling in samenwerking met Paul Feld en Born Digital. 

#wetenschap #kinderen #strategie #programmamaken

2015

Rol:
projectleider, conceptontwikkelaar

Opdacht:
projectleiding, conceptontwikkeling

Opdachtgever:
Stichting Utrecht 2015

No tags for this post.